Творча майстерня

                         Відеопоезія, створена учнями 11-Б класу







                        «Використання ІКТ на уроках                              української мови та літератури»


       Перехід від індустріального до інформаційно - технологічного суспільства зумовлює необхідність перебудови всієї системи освіти, змінює освітні потреби щодо підготовки й розвитку сучасного спеціаліста, мобільність якого залежить від володіння інформацією та здатності до обміну нею, комунікативності, самостійного набуття необхідних для професійної діяльності знань, умінь, навичок.
Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, будь-яких електронних пристроїв), а отже, поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерів у навчальному процесі.
Сучасному викладачеві літератури вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу.
Інформатизація освітнього процесу є одним із важливих шляхів пізнання світу та науки і посідає провідне місце в реформі освіти України. У педагогіці поняття «інформаційні навчальні технології»  -  не нове.  Усі педагогічні технології належать до інформаційних, бо будь-який навчальний процес – це передача інформації стосовно певної предметної галузі знань. На даному етапі розвитку суспільства в поняття «інформаційні навчальні технології» вкладається новий зміст, який привнесло використання технічних засобів інформатизації навчального процесу (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, різноманітних електронних пристроїв тощо.
                          Нові інформаційні технології навчання
Нові інформаційні технології навчання - це сукупність методології та технології навчання, в основу якої покладено використання комп’ютерних навчальних програм, електронних посібників і підручників, що забезпечують інтерактивний програмно-методичний супровід навчального процесу і є однією з форм реалізації мети та змісту сучасної парадигми гуманізованої освіти.
Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання)  надають кожному учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.
         Комп’ютерні засоби навчання:
Електронний підручник
Статистичні таблиці
Динамічні таблиці
Літературні портрети
Тестові завдання
Диктанти
Медіа-твори
      Віртуальні екскурсії
Дидактичні можливості комп’ютерних технологій
Джерело полісенсорної інформації
Диференційовано організовують навчальний процес
Контролюють ступінь засвоєння інформації
Регулюють темп вивчення навчального предмета
Попереджають помилки
Дають необхідні коментарі, пояснення
Забезпечують зворотний зв'язок
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку  самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності викладачі та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної   обдарованості, формуванню знань, посилює між предметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.  
            З огляду на запит часу актуальною є проблема опанування комп’ютера учнями  та запровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес.
Загальні підходи до проведення та конструювання уроків з використанням інформаційних технологій
Проведення уроків із залученням інформаційних технологій  потребує серйозної підготовки. За О.Бриксіною конструювання такого уроку відбувається у кілька етапів. Це концептуальний (визначення дидактичної мети, доцільності використання інформаційних технологій для досягнення кінцевих результатів), технологічний ( визначення форми уроку, відбір електронних засобів навчального призначення (ЕЗНП)), операціональний (виділення основних елементів уроку, визначення місця електронних засобів навчального призначення у структурі уроку, вибір способів взаємодії фігурантів уроку з навчальними засобами) і етап педагогічної реалізації (переведення педагогічних принципів у конкретний навчальний вплив).
Спостерігаючи за дітьми, можна помітили, що роботу з інформаційними технологіями краще планувати в другій половині уроку, оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається надмірна активізація психічних структур, діти перезбуджуються,  і це заважає подальшому ефективному засвоєнню матеріалу. Безумовно, час, відведений на безперервну роботу з комп’ютером, повинний відповідати встановленим санітарно-гігієнічним нормам.
Використання творчих комп’ютерних  завдань потребує попереднього ознайомлення учнів із тематикою та суттю проблеми, окреслення термінів виконання, допомоги учневі в пошуку необхідних матеріалів, оцінюванні їх та систематизації, створені умов для оформлення та подання підготовлених завдань у комп’ютерному варіанті.
Труднощі, з яким найчастіше зустрічається вчитель під час застосування на уроках української мови та літератури комп’ютерних технологій, переважно зумовлені недостатнім забезпеченням шкіл якісними технічними засобами навчання.

                  Комп’ютерна презентація на уроках української літератури

Мета педагогів-навчити  учнів не лише опрацьовувати  матеріали, а й уміти їх представляти, бо  сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й вміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати свою думку та аргументувати свої дії. Переваги такої роботи надзвичайні, адже зростає зацікавленість предметом вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.
          Комп’ютерна презентація - це авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення аудиторії, яка, до речі, може бути абсолютно різною: від учнів початкової школи до вчителів. Комп’ютер дає можливість використання інформації мережі Інтернет, дозволяє ілюструвати, естетично оформляти сторінки, використовувати ефекти анімації.
          Діти вчаться бути послідовними у відборі найсуттєвішої інформації.
          Суть інформаційно-проектної технології - через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання проблеми чи низи проблем на основі певної суми знань, показати практичне застосування цих знань.
          Наприклад, під час вивчення творчості Панаса Мирного, зокрема, соціально-психологічного роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні», доцільно запропонувати учням самостійно заповнити таблиці, що містять проблемні питання та алгоритми їх вирішення.

     Технологія застосування творчих завдань на основі інформаційних технологій

     За допомогою комп’ютерної програми викладачі також можуть перевірити вміння учнів читати текст мовчки. Цим актуалізується така важлива змістова лінія Програми з рідної мови, як комунікативна. Даний розділ комп’ютерної програми надає змогу викладачеві воднораз проконтролювати час прочитання тексту і відповідно визначити темп читання для кожного учня. Слід звернути увагу на те, що при перевірці навичок читати мовчки оцінювання виконання завдання відбувається в два етапи з визначенням оцінки за кожний їз них і наступному підсумовуванні оцінок для визначення загального балу за завдання (максимальний бал-12).
          Творчі завдання на основі застосування інформаційних технологій за своїм змістом і методами виконання найчастіше носять ситуативний характер. Дидактичною метою таких завдань є вироблення діяльнісних компетенцій і виявлення особистісного ставлення до розв’язуваної проблеми на основі творчого застосування наявних знань, умінь, навичок. Гімназисти «охоче, з великим задоволенням виконують такі завдання, де є можливість їм виявити творчу індивідуальність».
          Застосовуємо в роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші. Використовуємо записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Бориса Олійника, Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя Симоненка, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.
       Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає. Отже, дійшли до висновку, що використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета у комп’ютерному класі, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу у своїй діяльності прагнемо урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові-це значить «шукати енергію слова в енергії душі».

Мультимедійні технології на уроках української мови та літератури
        Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.
Мультимедіа (лат. multum – багато й англ. media – засоби) – система сучасних технічних засобів, що дозволяють працювати з текстовою  інформацією, графічним зображенням, звуком (мовлення, музика, ефекти), анімаційною комп’ютерною графікою (мальовані фільми, тривимірна графіка) в єдиному комплексі; один їх перспективних напрямків, що найбільш швидко розвиваються, особливо в галузі освіти.
Дійсно, мультимедіа – один із термінів, який може означати різні речі й бути призначеним для різних людей та користувачів. У зв’язку з цим важко визначити, де мультимедіа починається й де закінчується. Дуже яскраво з цього приводу висловився Джеф Бюргер, оглядач журналу «Новые Медиа»: «Определение мультимедиа напоминает мне старую притчу о трёх слепых мужчинах, впервые повстречавшихся со стоном. Один притрагивается к хвосту слона и говорит, что это похоже на канат. Другой, охватывая ногу животного, описывает его как дерево. Третий, держась за хобот, увереят, что это змея. Назеначение мультимедіа меняется в зависимости от того, где и для кого предполагается использовать это средство, в каких целях».
Під мультимедіа ми будемо розуміти комплекс апаратних та програмних засобів, що дозволяють застосовувати комп’ютер з текстом, зі звуком, графікою, анімацією та відео.
Урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці.
Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
За допомогою комп’ютерних технологій модна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відео матеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвітою учня.
Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
Науково-педагогічна література подає безліч різноманітних мультимедійних жанрів:
- Блок-тема
- Медіа-урок
- Самодиктант
- Тестові завдання
- Медіапроект
- Медіатвори
- Творчі презентації
- Віртуальні екскурсії
- Медіаекспресії
- Літературний портрет
- Динамічні таблиці
- Статичні таблиці
Динамічні таблиці
Допомагають учням зрозуміти процес «народження» і функціонування правила: потрібні елементи з’являються і зникають, рухаються, збільшуються, переміщаються; іноді для створення бажаного ефекту застосовується звукове оформлення, анімаційні вставки тощо. Матеріал підібраний з орієнтацією на асоціативне, образне мислення учнів, що дає змогу швидко запам’ятати та якісно застосувати набуті знання.
Літературний портрет
Мультимедійний проект, що містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо- та відео фрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно й яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета.
Віртуальні екскурсії
Відео розповідь про музеї та історичні місця України; до кожного відео сюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку. Таким чином, віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною, її історією, природою, видатними людьми, розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива.
Медіа-проект
Кожен школяр-учасник проекту вибирає для себе індивідуальні засоби й оптимальний темп діяльності, виявляє самостійність, творчість, наполегливість у досягненні мети. Навчальна робота організовується в індивідуальній та груповій формах і складається з трьох етапів:
- відбір та вивчення інформаційно-професійної проблеми, засвоєння комп’ютерної мультимедіа-технології;
- створення та колективне обговорення пробних комп’ютерних мультимедіапрезентацій, створених на запропонованому вчителем інформаційному матеріалі;
- підготовка й представлення розгорнутої мультмедіапрезентації з проблеми із залученням додаткової знайденої учнями інформації й викладеної з урахуванням власної точки зору.
Тестові завдання
Надзвичайно вдало можна формувати на інтерактивній дошці. Як відомо, є спеціальні програми, проте це можна робити й без них, розташувавши кожне запитання та варіанти відповідей на нього на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час тематичного оцінювання, аудіювання тощо.
Самодиктант
Давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текст). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити.
Пропускаються букви і розділові знаки тільки на вивчені правила. Учень виконує лише той обсяг, який може (диференційований підхід). Бажано вмістити відповідну ілюстрацію до тексту.
Медіа-урок
Сукупність різноманітних мультимедійних прийомів, що працюють впродовж 45 хвилин уроку, що сприяють повному розкриттю й усвідомленню учнями теми уроку. Такий урок – яскравий, динамічний, результативний.
     Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Вона вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті. В учнів зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді, щоб більше помилок не виникало. З’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки однокласників. Процес навчання  стає процесом дослідження.
Отже, мультимедійний урок -  один із засобів особистісного навчання. Такий урок розрахований на кожного учня окремо. Кожен епізод уроку в окремого учня викликає особисті почуття, бачення в певних  його частинах цілого, захоплення й бажання знайти результат, відповісти на поставленні запитання, бути активним до всього, що відбувається на змінних слайдах. Такий урок не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес, захоплює побаченим  і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці. Такі уроки емоційні, насичені різновидністю і різноплановістю, вони різнорівневі, творчі і художні.
Мультимедійний урок – це цілісний урок, так і етап певного уроку, або фрагмент завдання, на який учні будуть очікувати й подумки із захопленням переживати.  Мультимедіа дозволяє оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити урок музикою, звуками природи. Зіставити власні спостереження, надихнути на бажання побачити це в дійсності, збагатити власний досвід.
Такі уроки:
1.    Розвивають у дітей креативне мислення;
2.    Навчають по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст;
3.   Повніше й точніше висловлюють свої думки;
4.   Проявляють свої індивідуальні можливості;
5.   Долають певні труднощі в навчальній діяльності;
6.  Будують творчий процес майже самостійно.
       Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.

 Література

1.      Іщук Н.Ю. Застосування засобів мультимедіа у процесі підготовки економістів у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського. - Вінниця, 2004. - 20 с.
2.      Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.
Мій конспект. Видавнича група  «Основа». Харків, 2010.





                        



                 Перший урок
                в 11-Б    класі

                   УКРАЇНА – ДЕРЖАВА ЄВРОПЕЙСЬКА




Мета: Сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн, особливо Європи, допомогти зрозуміти важливість Європейського об'єднання, приналежність України до європейської сім’ї народів, акцентувати увагу на необхідності розширення знань про Україну як можливого члена Євросоюзу, сприяти формуванню нового європейського світогляду молоді, розвивати навички творчого мислення учнів шляхом їхнього включення у полеміку, формувати моральні пріоритети, які визначають людину найвищою цінністю; виховувати повагу до національних, духовних, культурних надбань європейських народів, створити умови для ефективної роботи в команді, розвивати  у дітей прагнення  бути  свідомим  громадянином  України,   патріотичні почуття.    





                                              2017-2018 н. р




 МАЙОРИТЬ УКРАЇНСЬКИЙ ПРАПОР




 Виходять двоє дітей з глобусом

 Єднає нас, людей, планета,
Яка у Всесвіті одна,
І той, хто близько чи далеко,
Тобі мов брат або сестра.

Нам разом на землі цій жити,
Любить і мріять, будувать, творить,
Щоб зберегти її, ми мусим щось робити,
Ми мусим діяти-не тільки говорить.

Що можу я? Один - мізерно мало,
Та разом – сила чимала.
Від кожного залежить, щоб не стала
Вже завтра гіршою земля.

 Всесвіт, суспільство, людина...
Це те, заради чого ми живем і творимо.
 Вчитель    Діти, сучасний  світ – багатомірний, динамічний  і  суперечливий. Це  світ  складних  альтернатив, тривог  і  надій.  Жити  нині  ізольовано  від  світового  співтовариства  практично  неможливо  жодній  країні. Тому  важко  знайти  країну, яка  б  не  вступала  в  стосунки  з  іншими  державами. Європа не навколо нас. Вона - у нас самих.  Прагнення до європейського рівня життя, європейських цінностей і стандартів визначило європейський вибір нашої країни.
УЧЕНЬ 1 Українська молодь – за європейських вектор розвитку інтеграції держави. Бо наш народ із його культурною спадщиною, гуманістичною ментальністю достойний зайняти в Європі гідне місце. Ми живемо в унісон з Європою, мислимо по-європейськи, у нас спільні ідеали.
Учень 2 Тепер би ще діяти як європейці: послідовно, наполегливо та виважено, впроваджувати європейські стандарти життя, творити Європу у власній державі. Сьогодні весь світ дивиться на нашу країну, сподіваючись, що високі стандарти духу реалізуються в конкретні справи, які піднімуть вагу та значення її у світі.
1.     Виступи експертних учнівських груп із візитними картками України та Європи, презентація
                                            Візитна картка України.
Територія -603,7 тис. кв. км.
Населення – біля 48 млн. чол.
Столиця - Київ
Грошова одиниця – гривня, 1996 р. – у готівковому  обігу
Прапор – синьо-жовтий. Синьо – жовте сполучення на українському прапорі – одне із найдавніших серед сучасних національних прапорів. Походить воно від герба Галицько– Волинського князівства. Синій(небо) – символ миру,  жовтий(пшеничне поле) – символ достатку
Герб – тризуб. Поява тризуба в Україні пов’язана із дохристиянським культом Сонця. Він графічно передає єдність чоловічого і жіночого начал, що дає третю силу – синівське начало. Тризуб здебільшого  зображають золотим або жовтим на синьому тлі. Уперше став офіційним гербом  після проголошення Акту Соборності України 22 січні 1919 року.
Гімн –музика Вербицького, слова П. Чубинського „Ще не вмерла України ...” День Незалежності – 24 серпня.
День Конституції – 28 червня.
Домінуюча релігія – християнство.

                                         Візитна картка Європи
Територія – 10 млн. кв. км.
Населення – більше півмільйона чолов
Країн - 45, 2 колонії – Гібралтар(Великобританія), Фарере (Данія).
Столиця(неофіційна) - Брюссель
 Грошова одиниця – євро, 1999р – безготівковий обіг
        Прапор – це синє полотнище з дванадцятьма золотими зірками в     центрі, розміщеними по колу, і символізує союз народів Європи. Кількість зірок незмінна, коло є уособленням єдності, число 12 символізує досконалість і повноту. Це також і кількість місяців року, і кількість цифр на циферблаті годинника, і кількість  апостолів Ісуса Христа.
2. Вікторина  ( у презентації)
1. Відомі люди
Встановить відповідність:
Шуберт -    композитор           Австрія
Чаплін  -       актор                    Великобританія
Гете -          письменник            Німеччина
Ейфель -      архітектор          Франція 
Да Вінчі -   художник              Італія            
Архімед   -   вчений                   Греція
Магеллан -   мореплавець         Португалія

2.     Визначні місця
Встановити співвідношення
Стоунхендж                           Великобританія
Колізей                                  Італія                                               
Біг – Бен                                Великобританія
Палац Потоцьких                     Україна ( Львів)
Ейфелева вежа                       Франція
Акрополь                              Греція                                                                                                            Бранденбурзькі ворота                 Німеччина
Замок Любарта                          Україна ( Луцьк)
3. Робота в групах
І група: Створити асоціативний кущ до слова «Україна».
ІІ група: Створити асоціативний кущ до слова «Європа».
Учитель   Україна – європейська держава, наші міста заслуговують називатися європейськими. За ці майже 7 років ми з вами подорожували по Україні, побували в багатьох містах, які з упевненістю можна назвати європейськими. І зараз учні, які готували випереджувальне завдання доведуть нам це.
Презентації учнів про Київ, Львів, Одесу.
Дорогі учні тепер кордони відкриті, і я бажаю вам, подорожуючи по Європі, побувати у різних містах.
Учитель. Що ж це за організація Європейський Союз і як вона була створена?
Показ відеофільму про Європейський союз
Інтелектуальний калейдоскоп
 «Роки вступу країн до ЄС» https://learningapps.org/3695884


Вчитель. Кожен з вас має право на думку. Отже, я хочу почути ваші щирі слова про те, чи потрібен нам ЄС, що він нам дасть.

Вправа «Мікрофон», під час якої учні висловлюють власні думки

Вчитель. Я рада була чути ваші відповіді, роздуми. Вони щирі. І це
головне. Це означає, що ви не боїтеся розмірковувати, висловлювати свої думки – значить, ви маєте європейське мислення, у вас формується новий європейський світогляд.
Ми – українці – свідомий і відповідальний народ, здатний відстоювати свій вибір. Ми подали історичний приклад тогояк солідарністьбратерство і взаємоповага між сотнями тисяч людей згуртовує їх довкола спільної метиУкраїнський народ відчув потребу в єднанні, повірив у своє майбутнє і довів, що у нації, яка вийшла на Майдан і заявила, що спроможна на захист своєї свободи, є велике серце і високий дух.
Революція Гідності кардинально змінила напрямок розвитку держави та суспільства, згуртувала свідомих, зрілих громадян – справжніх патріотів Батьківщини. Але шанс на зміни дістався нам дорогою ціною – ціною людських втрат. Вічною раною на серці кожного українця буде пам'ять про героїв Небесної Сотні та воїнів АТО, кожен з яких віддав за свої переконання найвищу ціну власне життя. Тому пропоную вшанувати хвилиною мовчання всіх, хто загинув, захищаючи незалежність і свободу України.

Вшанування пам᾿яті загиблих на Майдані і під час АТО хвилиною мовчання.   
 Саме завдяки мужності українських військових там, ми зараз можемо спокійно жити тут. Ми віримо в перемогу наших воїнів, які з почуттям гідності, патріотизму нині воюють на сході України, захищаючи її територіальну цілісність, відстоюючи ідеали свободи і демократії як найвищої цінності сучасного цивілізованого суспільства. Сьогодні до нас завітали хлопці, які побували в пеклі війни, – учасники антитерористичної операції.  
Виступи учасників АТО, гостей.
Заключне слово вчителя: Дорогі учні, бажаю добре вчитися, аби згодом свої знання віддати нашій рідній  Україні. Я переконана, що наша держава може з впевненістю просуватися до єдиного європейського простору, бо здатна зробити вагомий внесок у розбудову нової об'єднаної Європи. Наше місце — в Європейському Союзі. Наша мета — Україна в Об'єднаній Європі. У Європі — історичний шанс України розкрити свої можливості. Кожен крок до Європи — це нові можливості для мільйонів українців.  Ми — вже не «узбіччя» Європи. Ми знаходимося у центрі Європи, і  лише в єдності сила Європи.
Учень
В Європейськім Союзі – могутні країни,
І бажає вступити в Союз Україна.
Ми – держава незламних людей,
Маємо безліч пропозицій, цікавих ідей.
Сміливо дивімось у майбуття,
Цікаве й щасливе творімо життя.
Учениця
 Європа – колиска культури і мудрості,
Всім наукам початок вірний дала
Всіх людей закликає до миру і людяності,
Світло знань у країни усі принесла.

Закінчити наш урок пропоную переглядом відеокліпу «Де Україна»
Додатки








Зло у протистоянні добру
                в повісті І.Я.Франка
               «Перехресні стежки»
                                 і
           романі Ф.М.Достоєвського
                   «Злочин і кара»



             бінарний урок – дослідження
             з елементами компаративного аналізу
                                   у 10 класі
Мета     провести компаративний аналіз повісті І. Франк«Перехресні                   
                стежки» та роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара»; розкри –
                ти проблему добра і зла у творах; розвивати навики роботи над
                змістом творів, аналізу, характеристики персонажів, спонукати
                школярів до творчості шляхом інтерактивних вправ, поділу на
                групи, інсценізації; виховувати в учнів громадянські і патріоти-
                чні почуття, загальнолюдські моральні цінності, позитивні мо –
               рально – психологічні якості.




Тип уроку     інтегрований (українська література, світова література),                    
                         формування і засвоєння знань

Форма роботи   урок-дослідження з елементами компаративного ана-
                                 лізу (індивідуальні виступи, робота у творчих групах) 
                               

Метод                   пошуковий, з використанням інтерактивних технолог-
                              гій

Обладнання     інформаційні пакети, схеми до вивчення навчального
                             матеріалу, терези Добра і Зла, матеріали для мульти –
                             медійної дошки, портрети письменників, музичні за –
                           записи, філософський і тлумачний словники

Епіграф             Зло не приносить щастя!
                                                                Ювенал
Лейтмотив                         Я кличу смерть – дивитися набридло
                                               На жебри і приниження чеснот,
                                               На безтурботне і вельможне бидло,
                                               На правоту, що їй затисли рот,
                                               На честь фальшиву, на дівочу вроду
                                               Поганьблену, на зраду в пишноті,
                                               На правду, що підлоті навдогоду
                                               В грязь обертає почуття святі,
                                               І на мистецтво під п’ятою влади,
                                               І на порядність, що безмежно краде,
                                               І на добро, що в зла за служника!
                                               Я від цього всього вмирав би й нині,
                                               Та як лишити друга в самотині?!
                                                                                Вільям Шекспір 
                                                   ХІД УРОКУ


I.      Організаційно-мотиваційний етап

Під супровід музики звучить сонет В.Шекспіра, що є лейтмотивом уроку.

Вчитель     Яку проблему ставить Шекспір у сонеті?

Учні           Засилля зла у світі.

Вчитель      Отже, Шекспіра хвилювало ще у XVI столітті проблема зла.
                     Сьогодні ми пройдемо стежками людський доль, спробуємо розібратися, що таке справжнє людське щастя, як знайти його ( на прикладі творів І. Франка «Перехресні стежки» та Ф.Достоєвського «Злочин і кара». Також ми спробуємо проникнути у психологію та мотиви людських вчинків, розглянемо проблему добра і зла крізь призму художнього тексту. Життя людини – то лише мить між минулим і майбутнім, воно дається кожному лише один раз, і треба намагатися прожити його гідно, чесно. Незабаром і ви вирушите у самостійну життєву мандрівку.

Розумова розминка:  гра «Магазин цінностей»

Пропоную придбати у цьому магазині незвичний «товар», який буде потрібний вам у подальшому житті.
                                            Любов
                                            Повага
                                            Зло
                                            Мудрість
                                            Розуміння

Вчитель     Серед непотрібного «товару» залишилось «зло». А, що таке зло, ми будемо з’ясовувати напротязі уроку! А також заповнимо схему домінантних рис, з яких і складається поняття зла. А допоможе нам у цьому компаративний аналіз творів І.Франка «Перехресні стежки» та Ф.Достоєвського «Злочин і кара». Запишемо у зошити тему уроку : «Зло у протистоянні добру в повісті І.Франка «Перехресні стежки» та Ф.Достоєвського «Злочин і кара»».  Епіграфом до нашого уроку я взяла слова Ювенала «Зло не приносить щастя».
                   Вдома ви мали виконати випереджувальні завдання:
                  1.Схарактеризувати епоху кінця XIX століття у Росії та Україні.
                  2. Прослідкувати за долею головних героїв.

      Для більш ефективної роботи клас поділено на групи:
                  1 – творча група знавців української літератури
                  2 – творча група знавців світової літератури
                  3 – група критиків
                  4 – інформаційний центр

 II. Основний зміст уроку

1.  Проблема 1       (виводиться на мультимедійну дошку)
З чого починається поняття «зло»?
Хто в повісті І.Франка «Перехресні стежки» та романі Ф.Достоєвського «Злочин і кара» є носієм зла?
    Щоб зясувати поняття «зло» потрібна допомога інформаційного центру.
Інформаційний центр
 Зло – найбільше загальне оціночне поняття, яке виражає негативний аспект людської діяльності, те, що повинно обмежуватись і переборюватись, є протилежністю добра.
Невід’ємними супутниками зла є : егоїзм, насильство, жорстокість, брехня.
Вчитель   Отже, ми з’ясували,  що таке зло. Поясніть, хто ж у творах є носіями зла.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Довільні відповіді учнів 1 і 2 творчих груп,заповнення таблиці


















2. Вхід в інтеракцію – робота групи критиків

                                     Інформаційний центр


Інтерактивний – який стосується процесу або пристрою, що перериваються іншим процесом або пристроєм у перебігові процесу.



1.     Як епоха кінця XIX століття у Росії та Галичини вплинула на формування характерів головних героїв та їх долі?

Критики ( на мультимедійній дошці – краєвиди Карпат)

Галицьке село кінця XIX століття – це не тільки чарівні краєвиди Карпат, які не залишають байдужими навіть прагматичну людину, а й сумні картини зубожілих сіл, темні, затуркані, залякані, безправні люди.  Наївні, неосвічені та довірливі селяни не вміють захистити себе, не знають кому вірити. Вони не звикли ще до того, що їх звільнено з ярма, і не розуміють, як жити без пана, керувати майном. Така нагода в них була, але не скористались нею. Ось які сумні картини розгортаються перед Євгенієм, який, їдучи до Гумниськ, проїжджає через убогі галицькі села: «Перед його очима потяглися села, бідні, сірі, з головатими вербами при дорозі, з обломаними садками, болотяними вигонами, обскубаними сірими стріхами, пообвалюваними тут і там плотами… Пусто і глухо по селах…»

Вчитель   Як же вплинули такі сумні картини на головного героя?

Учні  Рафалович щиро вболіває за їхні інтереси: допомагає скликати народне віче, вчить, як треба чинити в різних ситуаціях.

Вчитель     Залишимо Україну  і вирушимо до Росії у XIX століття.

Критик   У Росії дуже складне суспільне становище, адже після відміни кріпасного права людям не стало жити краще. Людина розгублена, вона шукає виходу із цієї ситуації, прагне знайти засоби, щоб змінити життя. Сам Петербург, його «смердюче, запилене, заражене  повітря», провокують на злочин, бо велике місто – диявольське творіння цивілізації справляє особливий вплив на душу людини.

Вчитель     Як же вплинула така ситуація у Росії на головного героя?

Учні   Раскольников шукає шляхи, щоб самоутвердитись, вигадує свою теорію, порушує моральні закони.

Вчитель     Повернемось до таблиці «Зло». Чому ми не бачимо серед носіїв зла Раскольникова і Рафаловича? Це і є друге проблемне запитання.

Творча група знавців укр. літ.  Рафалович  - юрист-практик намагається робити тільки добрі діла, він всім серцем прагне допомогти селянам, захищаючи їх інтереси.

     Творча група знавців світ. літ. Раскольников не був від природи злою                                                 людиною, і вважав, що можна раз піти на злочин заради тисячі добрих справ.

Вчитель  Щоб краще зрозуміти вчинки головних героїв, вислухаємо протагоністів (виконавців головної ролі)

Рафалович   Я – Єгеній Рафалович. Ще в дитинстві осиротів, але мав опікуна, сільського священика, закінчив гімназію, згодом Львівський  університет, став адвокатом. Будучи студентом,  закохався у Регіну, але, на жаль, не судилось нам бути разом. Моє кредо – допомагати всім, хто потребує моєї допомоги, завжди боротися за праве діло, обирати розумний компроміс, що може зарадити важливій справі.

Раскольников   Я – Радіон Раскольников. Помираючи від голоду, я був зму-
шений закласти у старої лихварки каблучку – подарунок сестри. Я – студент,
юрист, кинув університет і написав статтю «Про злочин». У мене давно ви -
никло бажання вбити, але тепер мене роздирають жах, зло, муки совісті. Я
здійснив зло! Соня рятує мене від «свавілля».Я зрозумів, що мені треба про
йти нелегкий шлях, наповнений і муками, і радістю, щоб у мені самому наро
дилася Любов.

     Проблема 3.

Рафалович і Раскольников намагалися врівноважити зло, але використовували для цього різні форми і методи. Назвати вчинки героїв, які врівноважать зло.
 


Інтерактивна вправа

Подано терези. На одній стороні мішечок зі злом, а іншу - треба врівноважити, називаючи добрі вчинки героїв творів( камінчик символізує одну добру справу).

 Рафалович                                                                          Раскольников

захист селян у суді;                                                                пошкодував Мармела-
                                                                                            дова і відвів додому;   організація народ-                                                                   
ного віче;                                                                                у сні намагався захис-  
                                                                                             тити коня;

статті у віденські                                                               залишив гроші для ро - 
видання про галиць-                                                          дини Мармеладових  
ке беззаконня                                                                       

Розвиток творчих здібностей, робота в зошитах

Вчитель   Наступним етапом уроку, як наслідком дослідження шляхів до врівноваження зла з добром, є побудова асоціативного ланцюжка «Пошуки істини» (записуємо на дошці)

Творча група знавців української літератури

Шлях до істини Рафаловича : сутичка з бургомістром – робота з селянами –  під
                                                   готовка до народного віче  -  віче – арешт – звіль –
                                                нення – нові перспективи боротьби.

Творча група знавців світової літератури

Шлях до істини  Раскольникова: бажання змінити світ – задум злочину – злочин
                                                         муки – кара – каяття духовне відродження


Перегляд фільму (кінця) за мотивам повісті  І. Франка «Перехресні стежки»,
Читання епілогу з роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара».

Вчитель     Як ці рядки з епілогу і епізоду фільму розкривають майбутнє суспільства, якщо людство не переоцінить світосприймання?
Учні  Крах спонукає те суспільство, у якому буде переважати зло. 
  
Вчитель  Яке місце у сьогочасному українському суспільстві могли б зайняти Рафалович і Раскольников?
Виступ представників творчої групи знавців української літератури (На мультимедійній дошці слайд з прапором України, що майорить)

Рафалович        Я – Євгеній Рафалович, адвокат, лідер партії «Народна Галичи
                            на», депутат Верховної Ради України, політика для мене - то не
                            балаканина у мікрофон. Вона вимагає не тільки вправного язи
                            ка і міцних грудей, але також відважного серця, сильного харак
                            теру і завзяття, і того духу незалежності, якого у нас цілими ві
                           ками вбивали. Моя програма проста:
                            1 – створення безкоштовної мережі юридичної допомоги «На
                                  родна адвокатура»;
                            2 – видавництво газети «Юридична допомога галичанам», у
                                    якій будуть друкуватися консультації для підвищення прав
                                  ницької компетенції громадян;

                             3 – розширення мережі представництва партії «Народна Гали
                                 чина» для контролю за виконанням зобов’язань владних
                                 кіл.
     
Виступ представників творчої групи знавців світової літератури (На мультимедійній дошці слайд з Михайлівським собором у Києві)

Раскольников  Я – Радіон Раскольников, людина, що змогла піднятися з колін, на які мене поставило зло. Після тяжких пошуків істини, я став людиною глибоко віруючою. За допомогою віри я отримав духовні сили, яких мені не вистачало, і зрозумів, що втрата свого духовного «я»  - це крах особистості, її
розпад. І тільки розуміння необхідності жити, згідно з законами християнської                                                   
моралі, здатність дати людині духовну гармонію, піднімають людину над злом і
несправедливістю, можуть виправдати її існування.
                        Справжня істина – в любові. Любові співчутливій і жертовній, любові, що здатна втримати людину на краю прірви і відродити її до життя.
Я зрозумів це і знову маю духовну рівновагу, свою сутність, що є невід’ємною
від християнської моралі. Я погоджуюсь з Іваном Богословом, який сказав:
«Бог є любов!» Тепер це і моє кредо в житті!


III. Висновок     
Вчитель української літератури   Добро завжди перемагає зло, добро для Рафаловича – це служіння своєму народові – найвище покликання людини, справжнього громадянина. Ми бачимо в повісті І.Франка «Перехресні стежки»   як сходяться для великих справ проти зла стежки народних подвижників і чесних, небайдужих громадян.

Вчитель світової літератури  Автор стверджує думку про прекрасну природу людини, про те, що якщо людина буде жити по совісті, за християнськими заповідями, то людство зможе оновитися, у ньому не буде більше «плакати дитя», світ стане радісним, добро переможе зло.

IV. Підсумок                                
Рефлексійна анкета (мультимедійна дошка)
На уроці я:
-         дізнався…
-         зрозумів…
-         навчився…
-         я не вмів, а тепер вмію…

V. Виставлення оцінок
                                          Таблиця самоаналізу

                           показники
завжди
звичайно
іноді
ніколи
Чи добре я працював зі своїми товаришами?




Я співпрацював з іншими, коли клас працював над досягненням загальної мети








Я ретельно поставився до виконання завдань




Я висловлював нові ідеї




Я вносив конструктивні пропозиції, коли мене просили про допомогу








Я підбадьорював інших




Я оцінюю свою роботу на …





Здати портфоліо , зібране за урок групою інформаційного центру

VI. Домашнє завдання

Написати твір – роздум, взявши за тему епіграф до уроку творчій групі знавців української літератури на основі повісті І.Франка «Перехресні стежки», а творчій групі знавців світової літератури – роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара».

Комментариев нет:

Отправить комментарий